و اخيرا قصه ولادتي…

مسا الخير على عيون احلى فراشات…:(
كيفكم؟ اليوم حبيت اشاركم ذكريات ولادتي اللي صار لها يمكن سبعه شهور…
الله يسلمكم انا كنت خلصت التاسع , وحركتي كانت عاديه جدا ولا احس بثقل او تعب الحمد لله. بس كان اصعب شي النوم… النفس بصعوبه و اتقلب بعد مجهود, و مشوار الحمام , اكيد كلكم مجربين. 😈
المهم انا قلت يمكن زي ولاداتي اللي فاتو.. اروح المستشفى بموعد و اخذ طلق صناعي و خلاص...الثالثه ثابته… بس لالالالا, الثالثه كانت غير. كنت في سادس يوم من العاشر, صحيت الصباح و في الحمام الله يكرمكم تنزل عليا السداده, طبعا مفاجاه. المهم رحت اجهز ابني للمدرسه, المدرسه قريبه مني بروح مشي وفي الطريق استمر ينزل مني افرازات فيها شويه دم. المهم رجعت البيت صحيت زوجي و ابني الصغير وحضرت فطور سريع و كان لازم نرجع المدرسه ثاني لانه كان عندنا موعد مع مدرسه ابني. المهم, رحنا و اول ما شافتني الحرمه تسالني بلغتهم العجيبه : لسه مافي بشاير ولاده…؟ المهم خلصنا المقابله و رجعت البيت و زوجي راح شغله..اتصلت على اختي و سالتها على السداده و قالتلي انه غالبا و لاده اليوم او بكره. المهم اختي الثانيه اول ما سمعت الخبر جاتني و جابت معاها عمتي الله يسعدهم يارب. الساعه عشره كنت انظف البيت و خلصت و فعلا بدا المغص كل 10 دقايق و كان و جع محتمل ثم بدا يشد على الساعه 1 الظهر. طبعا ما كان ينفع اجيب ابني من المدرسه راحوا جابولي هو.
على الساعه 3 الظهر اتصلت على القابله و كان الوجع كل 7 دقايق. هي على طول رسلتلي اثنين من مساعداتها عاى اساس انها هي تستناني في المستشفى. وصلوا المساعدات للبيت, كشفت لقت انه فتح 5 سم , انا طبعا فرحت و حمدت رب العالمين لانه حسيت انه الوجع معقول. اتصلنا على زوجي عشان يجي و نروح المستشفى و على حظي الحلو الطريق زحمه ووصل بعد ساعه. الساعه 5 كنت في المستشفى و دكتورتي كانت هناك وكشفت عليا لقت لسه 5 سم. قررت تفتح كيس المويه و فعلا فتحت و لقت انه البيبي اتبرزت في المويه الله يكرمكم. انا طبعا قلقت بس طمنتنا الدكتوره و قالت في ما معناه: ما في داعي للقلق. طبعا ركبولي جهاز قياس الطلق و نبض الجنين و كله تمام. بعد شويه تيجي الدكتوره و تقول لازم طلق صناعي لانه البيبي مش مرتاحه و المؤشرات كلها تقول لازم نسرع, حاولنا نقنعها ننتظر شويه. زوجي كلمهم و عمتي و انا بس قالوا انه طلقي بطئ و البيبي اتبرزت و هدا اللي خللا الوضع صعب. و بكل برود الاوروبيين قالت انا نصحتكم و انتم احرار لو عايزين تضحوا بالبيبي. طبعا وافقنا وركبولي المحلول الساعه 6 تقريبا و بدا الوجع الرهيب و بعد ساعتين بالظبط شرفت حبيبت ماما هبه الله يحفظها و الحمدلله انه الطلق الصناعي ما طول اكثر لاني كنت قربت انهار,و اهم شي حبيباتي تنظيم النفس وقت الوجع لانه يسرع عمليه الفتح, كمان لازم تتابعي تعليمات الدكتوره, يعن لما تقول دفي, خدي نفس, ما تدفي.. لازم تركزي لانه بجد يفيد.
الله يقومكم بالسلامه يارب و يفرحكم بشوفت عيالكم… امين .

عن Nahyan618

شاهد أيضاً

اقوى علاج للعقم

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلى كل من شهد الليل دموعها …