السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من الملاحظ حدوث تكوين انفجاري لمؤشر سوق دبي يتمثل في تقارب المتوسطات الأسية اليومية 5 و 10 و 20و 50 ، وهي تعني قرب حدوث حركة انفجارية للمؤشر ولكن الى أين ؟

السيناريو الايجابي هو في اختراق خط الترند الأزرق ( راس وكتفين ايجابي ) وان حدث الاختراق فأنا شخصيا لا أستبعد موجه انفصالية كبيرة ، ولا أستبعد أن تضرب النسبة الأكبر من الأسهم في السوقين الليمت أب وربما لعدة أيام !

أما السيناريو السلبي فهو في كسر خط الترند الأحمر وهو خط لوقف الخسارة لأن السوق في حينها احتمال كبير يتجه الى قاعه السابق عند 1427 وفي حالة كسره قد نتجه لاختبار قاع القناة الهابطة الرئيسية فوق 1200 بقليل

موجيا أضع احتمالين ، الأول وهو الايجابي بأننا أنهينا الموجه الأولى من الثالثة ، والثاني بأننا أنهينا الرابعة من الموجة c الرئيسية وتبقت لدينا الموجه الخامسة الأخيرة ( موجه هابطة )

التشارت التالي على SEMI-LOG حيث نلاحظ وجود المؤشر تحت ترند هابط لقناة هابطة

دعوة للمناقشة والحوار البناء والدعوة مفتوحة للجميع

482 thoughts on “السوق الى أين؟

  1. الشارت ده علشان خاطر حبيبي المشاغب ابوخليفة

    وعلشان زوار موضوعك الجميل يفهموا الهلاوس اللي اخوكم المجنون عمال بيحكي فيها من شوية

    وبالنهاية كلنا لا نعلم شيئا في علم الله عز وجل

    اهي شوية خرابيش

    صبح صبح يا عم الحاج

    ما تنساش دهب ام العيال وتسلفني كمان عشان ادخل وياك يا عسل

  2. اخي qwazimodo ارجو منك الشرح والتوضيح باسلوب مبسط لاننا لم نفهم شى وهل تنصح الان بدخول السوق جزاك الله خيرا

  3. يا عمدة

    ممكن تشرحلنا الكلام الكبير هذا بالارقام دون الموجات اللي جابتلنا دوار البحر

  4. اغلاق محير بصراحة .. على الأقل لو أغلقنا فوق 2100 كنا بنكون مطمنين أكثر ، لأن الاختراق يكون بالاغلاق …

    سبب التحذيرات السابقة أخواني هو الموجة الهابطة من 2100 – 1945 لأنه فعلا شكلها موجه خماسية وهي كانت اشارة سلبية ، الا اذا كان عندي خلل في النظر .. ما أدري … شكلي بسير أسوي فحص نظر ..

    اليوم المؤشر تجاوز 2100 ووصل 2106 حسب قواعد اليوت اذا كنا في موجه ثانية المفروض ما نتجاوز 2101 … لكن تجاوزناها … وهذا التجاوز يعني أنه هناك خطأ في الترقيم والموجه الهابطة من 2100 – 1945 كانت موجه تصحيحية …

    الا اذا اعتبرنا وصول المؤشر الى 2106 سبايك سعري لا يعتد به … بصراحة ما أدري .. أتمنى تعليق الأخوة المحللين على هذه النقطة

    المهم … مع بداية جلسة الأحد القادم المؤشر بيحدد اتجاهه بصورة واضحة … اما اختراق 2106 لمواصلة الصعود الى 2200 ، أو كسر 2088 والهبوط الى 2052
    وتبقى عندنا نقطة دعم أخيرة مهمة للمؤشر عند 2020

    والسموحة منكم


    بوخليفة يا عسل :-

    تعليقي ببساطة شديدة انك ما تحتاج نظارة ولا شئ
    وانه بالفعل الموجة التي اسميتها واحد هي موجة خماسية دافعة تماما يا ريس
    ولكنك اخطأت بالترقيم وذلك بدمجها مع التي جاءت بعدها بمجموعه واحده
    شوف يا كابتن هذا رايي الغلبان والله اعلم :-
    الموجة واحد حسب قولك هي موجة اربعة داخلية لمن قبلها 3 الممتدة حلو الكلام
    حلو الكلام

    اديني دماغك بقه حبيتين في اللي جاي عشان قلته بسرعه عند مندوب اسلامي ومروا عليه مرور الكرام

    طيب مادام قلنا اربع اللي هي كانت زجزاج
    يبيق احنا دلوقتي في كااااااااااااااااااااااااااااااااااممم
    مش باقولك انك شاطر
    باضبط زي ما انت قلت كده احنا في خمسة

    وعليه فانه لا مانع من تجاوز قمة ثلاثة او تجاوز الموجة السابقة لها اي اربعة

    طيب تروح لغاية فين خمسة دي يا عسل
    طبعا كلك شطارة وعارف طبعا عشان كده مش هاقولك
    بس خللي بالك هي مش هتروح بعيد وانا عارف انك عارف ليه
    ايه بتقول ايييييه
    صح كمان مرة عشان فيه امتدا في ثلاثة تبقي مش هتروح بعيد قوي
    برافو كمان مرة

    طيب وبعد ما نخلص خمسة بقة نعمل اييييييييييييييييييييييييييييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نعد مجموعه تصحيحية للمجموعه الخماسية السابقة والتي سنسميها (3)
    وساعتها نبقي بنعمل في اربعة تاني بس اكبر شوية ولما تخلص اربعة الكبيرة شوية
    نعمل خمسة كبيرة شوية زي اختها اربعة الكبيرة شوية

    وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هوبببببببااااااااااااااااااااا

    نتسوح في اتنين كبيرة قوي بقه تشحورنا شوية لتحت لا مش شوية كثيييييير خالص
    يعني قول كده لحد 1600 او 1550

    ومن هناك ابقي استلف دهب ام العيال عشان تدخل السوق في ثلاثة كبيرة قوي قد ييييججججييييييي

    كده 4000 وشوية

    فهمت حاجة

    ههههههههههههههههههه

    هذا تصور اخوك المجنون سيد ابوحفيظة

    والعلم عند علام الغيوب الواحد الاحد

Comments are closed.