السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من الملاحظ حدوث تكوين انفجاري لمؤشر سوق دبي يتمثل في تقارب المتوسطات الأسية اليومية 5 و 10 و 20و 50 ، وهي تعني قرب حدوث حركة انفجارية للمؤشر ولكن الى أين ؟

السيناريو الايجابي هو في اختراق خط الترند الأزرق ( راس وكتفين ايجابي ) وان حدث الاختراق فأنا شخصيا لا أستبعد موجه انفصالية كبيرة ، ولا أستبعد أن تضرب النسبة الأكبر من الأسهم في السوقين الليمت أب وربما لعدة أيام !

أما السيناريو السلبي فهو في كسر خط الترند الأحمر وهو خط لوقف الخسارة لأن السوق في حينها احتمال كبير يتجه الى قاعه السابق عند 1427 وفي حالة كسره قد نتجه لاختبار قاع القناة الهابطة الرئيسية فوق 1200 بقليل

موجيا أضع احتمالين ، الأول وهو الايجابي بأننا أنهينا الموجه الأولى من الثالثة ، والثاني بأننا أنهينا الرابعة من الموجة c الرئيسية وتبقت لدينا الموجه الخامسة الأخيرة ( موجه هابطة )

التشارت التالي على SEMI-LOG حيث نلاحظ وجود المؤشر تحت ترند هابط لقناة هابطة

دعوة للمناقشة والحوار البناء والدعوة مفتوحة للجميع

482 thoughts on “السوق الى أين؟

  1. بوخليفة يا عسل :-

    تعليقي ببساطة شديدة انك ما تحتاج نظارة ولا شئ
    وانه بالفعل الموجة التي اسميتها واحد هي موجة خماسية دافعة تماما يا ريس
    ولكنك اخطأت بالترقيم وذلك بدمجها مع التي جاءت بعدها بمجموعه واحده
    شوف يا كابتن هذا رايي الغلبان والله اعلم :-
    الموجة واحد حسب قولك هي موجة اربعة داخلية لمن قبلها 3 الممتدة حلو الكلام
    حلو الكلام

    اديني دماغك بقه حبيتين في اللي جاي عشان قلته بسرعه عند مندوب اسلامي ومروا عليه مرور الكرام

    طيب مادام قلنا اربع اللي هي كانت زجزاج
    يبيق احنا دلوقتي في كااااااااااااااااااااااااااااااااااممم
    مش باقولك انك شاطر
    باضبط زي ما انت قلت كده احنا في خمسة

    وعليه فانه لا مانع من تجاوز قمة ثلاثة او تجاوز الموجة السابقة لها اي اربعة

    طيب تروح لغاية فين خمسة دي يا عسل
    طبعا كلك شطارة وعارف طبعا عشان كده مش هاقولك
    بس خللي بالك هي مش هتروح بعيد وانا عارف انك عارف ليه
    ايه بتقول ايييييه
    صح كمان مرة عشان فيه امتدا في ثلاثة تبقي مش هتروح بعيد قوي
    برافو كمان مرة

    طيب وبعد ما نخلص خمسة بقة نعمل اييييييييييييييييييييييييييييييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نعد مجموعه تصحيحية للمجموعه الخماسية السابقة والتي سنسميها (3)
    وساعتها نبقي بنعمل في اربعة تاني بس اكبر شوية ولما تخلص اربعة الكبيرة شوية
    نعمل خمسة كبيرة شوية زي اختها اربعة الكبيرة شوية

    وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هوبببببببااااااااااااااااااااا

    نتسوح في اتنين كبيرة قوي بقه تشحورنا شوية لتحت لا مش شوية كثيييييير خالص
    يعني قول كده لحد 1600 او 1550

    ومن هناك ابقي استلف دهب ام العيال عشان تدخل السوق في ثلاثة كبيرة قوي قد ييييججججييييييي

    كده 4000 وشوية

    فهمت حاجة

    ههههههههههههههههههه

    هذا تصور اخوك المجنون سيد ابوحفيظة

    والعلم عند علام الغيوب الواحد الاحد

    ايه الكلام الكبير ده
    الكلام ده عوزلو مدرس خصوصي

    والارقام دي بكرهااا 1600 او 1550

    تشكر يا باشا

  2. كوازيمودو من قال جملة (مسألة وقت) الثقه فيك كبيره بعد الله عز و جل …. ادا الموضوع فيه دهب ام العيال يعني السوق مقبل على انحدار شديد هل هيه مسألة وقت.

Comments are closed.