السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يوم بعد يوم تثبت اقلامكم وبالدليل القاطع بان احبارها لم ولن تجف…ولن تجف باذن الله…وبعد ان تعدى الجزء الاول 50000 مشاركه تم اغلاق الجزء الاول….واليوم يغلق الجزء الثانى بعد ان تجاوز ال 51000 مشاركه…
وها نحن اليوم نفتتح الجزء الثالث….
فتفاعلكم الايجابى مع المرصد للتحليل الموجي لاتجاه السوق فى ثوبه الاول وفى جزئه الثانى….من تقديم مادة فنية علمية مميزه ولتفرده بالتقاء ومشاركه اكبر عدد من محللى ومتخصصى موجات اليوت فى اى منتدى متخصص فى الاسهم, نرى ان طرح الموضوع فى صوره جديده مطوره اصبحت مطلب اساسى.
لذلك اوجه دعوتي لجميع الاخوه الاعضاء وجميع السادة المحللين الفنيين والموجيين بتقديم رؤيتهم للاتجاه العام للسوق للفتره القادمه ضمن جو عائلى يسوده نقاش علمي وفني راقي يستند على الاصول والقوانيين المرعيه فى هذا المنتدى دون الخروج عما هو مالوف فى الحوار.
وعليه اهيب بالجميع الابتعاد عن الاسلوب الاستفزاى او اللجوء الى عبارات تحمل فى ثناياها التهكم والتهجم و النقد (الشخصى) حتى لا ينحرف الموضوع عن مساره وبالتالى يفقد الموضوع الهدف اللذى انشئ من اجله.
وارجو من الاخوه المشرفين حذف او تعديل او اخفاء اى مشاركه مسيئه.
رابط الجزء الاول من الموضوع
رابط الجزء الثانى من الموضوع
ولكم من القلب الف تحيه
تاريخ 8/7 مشاركة 572
الي الاخوة الموجيين :- هاتوا لنا المطافي يا حضرات
السوق انهي موجة Ld علي فريم الساعة (لتصبح 1 من C)ويبدو ان رحلة الصعود الحالية ستكون قصيرة للغاية لتكون الموجة 2 من C
يظهر السوق هيورينا البرد في عز الصيف (الطين جاي يا رجالة )
ونضع الشارت بعد قليل
مشاركة 575
لو شفتوا 1779 يبقي كرامة وبوسوا ايديكم وش وظهر
يا رب اكون غلطان يا سيادنا
عندي كم سهم دخلت عليهم مضاربة (هبل وعبط بعيد عنكم )
الاقيش حد يشيلهم مني بكرة وله الحلاوة
طبعا محدش فاهم حاجة
احسن برده
الترندان :- اكس بي وبريكر حد فيكما يقل لي انني مخطئ الله يبارك فيكما
ابو خليفة الحقني يا خال
النور هيقطع في الكفر وهنمشي ندور علي عيالنا (اسهمنا) في الضلمة
اكونش باحلم
مشاركة 578
طيب نكمل الفزورة :-
نعد علي صوابعنا كده قد 300 نقطة من عند 1779 (ده لو وصلنا لها )قولوا يا رب
يبقي كام 1479 بس خلاص ويا رب تفشل واطلع غلطان
بس تفشل ايه ده انا حاسبها كده فاشلة
مشاركة 581
ده مش هيصده بس
ده هيصده ويصد اهله وعيلته كلها يا عم نافناف
انت عارف يعني ايه
leading diagonal as wave one in C correction
يعني ال C هتبقي موجة دافعة خماسية بس حاجة ايه
اخر حلاوة
مش باقولك الكهرباء هتقطع في الكفر كله
مشاركة 601
and i will answer you a direct answer
there is no specific point could be defined right now
coz in any correction you have multiple levels for supports
and you check the market reaction at these diferent levels
before you decide to put your money into the market
so it is better when you see reversal signs on weekly charts
specially on stochastic
and macd histogram
plus price action which means small candles constituting a flat base for at least two to three weeks
that is where you shoiuld pump your money into the market
and best shares i,d recommend are
artc , dfm and aldar
مشاركة 602
يا هيئة ارحمونا بقه من التلاعب اللي ما له داعي هذا
الي متي يبقي التلاعب بالمؤشر ولا يوجد اي استجابة
حد يرد علينا يا جماعة الخير
قولوا لنا نحلل المؤشر واللا لا دخل لنا به
يعني السوق كله هابط ولا يوجد سوي هذا السهم الوحيد المرتفع دبي التجاري
3.5% وكل ده عشان خاطر المؤشر ما يطيح زيادة
طيب ممكن نعرف لماذا هذا السهم هو الوحيد المرتفع فقط !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علامات استفهام كثيرة جدا
يا خلق ارفعوا ايديكم عن المؤشر رحمة بالمظهر العام للسوق يا حضرات
والله معاك حق يا عم رينمان
هكذا تضيع الجهود الفنية سداح مداح
عمنا ترند اكس بي :- عج المؤشر في الثلاجة وسيبك منه
خللي المرصد حق اعمار كفاية
م 603
ابسط يا عم ناف ناف
وقفنا خسارة بالسيكل اول السوق وخسرنا فلس
ومبروك علي اللي شال
ولا تزال الدببة مسيطرة لاقصي درجات السيطرة ولا يوجد ثور واحد حتي قادر يوقفهم
ثور ايه ده مفيش حتي عنزة في السوق
لا وكل ده بسبب الحاكم بامر اسواق العالم
السيد داو جونز افندي كسر امس النك لاين لنموذج الراس والكتفين يعني طايح طايح
حتي لو راح اليوم يجرب نقطة الكسر
ياللا خلونا نتفرج نشوف اخرتها فين
م609
يا عمنا ترند :-
العيال كلتها في الكفر بتبوس ايديك وبتقول لك
اعمل معروف يابا الحاج هات لنا ماكنة ديزل اهي تولع النور لجل ما يصلوا العشاء في الجامع
ويسخنوا شوية اكل للعشا
اللا ابا العمده اعمار حالف لا يقطع الكهربا لاخر الشهر وبيقول للعيال
ولا واحد يطلع من داره لحد ما يخلص التحالف مع عمد الكفور اللي جارنا
ال ايه بيقولوا العمد ماحداهاش فلوس تصرف علي العيال هناك
قام العمده بتاعنا اكمنه راجل كبير في مقامه قال ما تخافوش ياولاد احنا هنلم الكفور كلها ونعمل كفر واحد واكون انا العمده
حاكم هو غني قوي وعنده مشاريع كثير وعمده فنجري ولا بيهمه حاجه ما هو ما بيصرفش من جيبه
ده من جيب عرق عيال الكفر وزراعتهم (هم يزرعوا ويدوا الفلوس للعمده بخطرهم وهم مبسوطين )
ويجعله عامر يا سي الحاج
يابا الحاج المؤشر اطرح منه ال 3.5% كمان بتوع بنك دبي هتلاقيه الحين كاسر ال 1700 ومدلدل رجله
بغسلها علي شط الترعه
باقول لك عج المؤشر في الدرم وحلل لنا اعمار الهي ماتشوفش غم ابدا
كان ما سبق بعض مشاركتي في المرصد الجزء الثاني
فهل لا زلت يا عم الكل ترند اكس بي ان السوق لديه فرصة ارتداد
صبح صبح يا عم الحاج
واللي يعيش ياما يشوف
اهي الكهربا قطعت في الكفر خلاص
كله يقفل الدكان ويروح يشد الغطاء وينام
لحد ما نشوف اخرتها يا سيادنا
وعجبي
نعم اخي تشابه لدي الامر وكنت ارغب في اصلاحه او حذفه ولكن تعرف انا لست مشرف ههههه
كنت اختبرك ما زلت تحلم ام لا ولكن ظهر انا الذي احلم
تشابه علي الامر بين الثانيه من سي وبين الموجه بي فكان في مخيلتي انهما جميعا موجه ثانيه
(انت تعرف الاحلام لا تكون حقيقيا على حسب الواقع دائما )
فرصه سعيده اخي الكريم انتظر منك هذه المره رؤيا ترفع السوق
لا تنسى سلم على الدكتور عبد المنعم حشاد
هلا بك اخوي
و اسمحولي غبت عنكم فتره

دار التكافل
ان اغلاق فوق 2،53 يوم الاحد بولع الى 3 وبعدين لكل حدث حديث
اين نحن من الارتفاع اخي مندوب اسلامي
ان شاء الله نشوف 2000 الاسبوع القادم الامورطيبه